Babrálgatja az SNS a távkapcsolót

Babrálgatja az SNS a távkapcsolót

Hatalmas felháborodást keltettek a közszolgálati RTVS műsorait érintő változások.

Ismert értelmiségiek sora tiltakozik azért, mert Jaroslav Rezník vezérigazgató furcsa körülmények között felfüggesztette a Riporterek oknyomozó műsor készítését, és egy SNS által bírált rádióműsor házigazdáinak munkájába is belenyúlt. A Riportereket Rezník nem sokkal azután függesztette fel, hogy a Matica slovenská – melynek elnökségében a vezérigazgató apja is helyet foglal – tiltakozott az egyik riport miatt, amely a nemzeti kulturális szervezet gyanús ügyeit firtatja. Az RTVS vezetése hivatalosan azzal indokolja a műsor felfüggesztését, hogy a Riporterek profilja nem volt egyértelmű, ráadásul sok hibát követtek el, s az ebből adódó konfliktusok elrendezése nem kevés energiát emésztett fel a közmédiánál. 

A napokban azonban nem csak a Riporterek körmére nézett rá a Rezník-féle vezetés. Lecserélte a Dejiny.sk rádióműsort készítő Robert Kotian-Peter Turčík-párost, amelynek márciusig volt szerződése. A két műsorvezetőt nemrég Anton Hrnko, az SNS alelnöke bírálta élesen, mert a Csehszlovákia szétválásáról szóló műsorukba szerinte olyan embereket hívtak meg – például Zora Bútorová szociológust és Marián Leško újságírót -, akik annak idején ellenezték az önálló Szlovákia létrejöttét. Az RTVS azonban azt állítja, nincs politikai nyomás a háttérben, Turčík és Kotian a műsor szerzői csapatának tagja marad, azt csupán újabb emberekkel töltik fel. 

Ezt az indoklást azonban még Marek Maďarič kulturális miniszter sem hiszi el teljesen, és nyugtalanítónak tartja az RTVS vezetésének lépéseit. Szerinte az ügyeknek van egyfajta közös nevezőjük, és bár azt nem állítja, hogy az SNS politikai nyomást gyakorol a közmédiára, de szerinte Rezníknek kezdenie kell valamit a helyzettel.

Tiltakozás Rezník ellen

A miniszter a szerdai kormányülés előtt azt mondta, rossz érzései vannak, elsősorban amiatt, ahogy az SNS viszonyul a közmédia vezetéséhez -előbb Andrej Danko pártelnök beszélt a közmédia államosításáról, majd Anton Hrnko alelnök támadta meg az RTVS munkatársait. „Nem állítom, hogy szükségszerűen létezik összefüggés, de ezután valamilyen módon korlátozni kezdték az érintett műsor munkálatait, majd leállították az oknyomozó műsort is“ – mondta a miniszter, aki úgy érzi, ezeknek a lépéseknek közös nevezőjük van. Azt egyelőre nem tudja kijelenteni, hogy veszélyben van a közmédia függetlensége, ám szerinte Jaroslav Rezníknek mihamarabb le kellene hűtenie a kedélyeket. 

A tiltakozó értelmiségiek ennél sokkal élesebben fogalmaznak. Véleményük szerint a Riporterek felfüggesztése arról tanúskodik, hogy Jaroslav Rezník tavalyi megválasztásával csökkent az RTVS függetlensége, és a közmédia enged a politikai nyomásnak. Az RTVS vezetésének indokait átlátszónak tartják. „Természetes jelenség, hogy azok, akikkel az oknyomozó újságírás foglalkozik, elégedetlenek, s ha ez lenne a minőség kritériuma, az oknyomozás műfaja mint olyan nem is létezne a sajtóban“ – írják az értelmiségiek, köztük például Fedor Gál szociológus, Grigorij Mesežnikov politikai elemző, Jozef Hašto pszichiáter, Andrej Bán újságíró, Zuzana Piussi és Tereza Nvotová filmrendező. A tiltakozók szerint a Dejiny.sk műsorvezetőinek cseréje mögött is politikai indokok állnak. „A közszolgálati médiának ellen kell állnia a politikai nyomásnak. Úgy tűnik azonban, hogy az RTVS vezetésének nincs ilyen ambíciója“ – szögezik le a tiltakozók, felszólítva a vezetőséget, hogy értékelje át a döntését. 

A Denník N napilap egyébként utánajárt, valóban olyan konfliktusos volt-e a Riporterek, ahogy azt az RTVS vezetősége állítja. A lap szerint az elmúlt három évben összesen 11 panaszt kapott a műsorra a Frekvenciatanács. A többségüket elutasították, egy esetben figyelmeztették csupán az RTVS-t, két ügyet pedig még vizsgálnak. Peres ügye azonban több van a műsor miatt a közmédiának: 13 bírósági eljárás folyik jelenleg, összesen 3,5 millió eurós kártérítési igénnyel. (fm, TASR, Denník N)


Forrás:ujszo.com
Tovább a cikkre »